Click on a term to reduce result list
The result list below will be reduced to the selected search terms. The terms are generated from the titles, abstracts and STW thesaurus of publications by the respective author.
47 records from EconBiz based on author Name
1. Regional Governance : Begriffe, Wirkungszusammenhänge und Evaluationsansätze
abstractDas Ziel dieser Arbeit ist es, den bisherigen Stand des Wissens zu Regional Governance darzustellen und neu zu systematisieren. Dazu werden die praktischen Möglichkeiten der empirischen Forschung aber auch Restriktionen für Wirkungsanalysen verdeutlicht. Es gibt keine allgemein anerkannte Definition von Governance. Um die Begriffsverwendungen zu schärfen, erfolgt eine Übersicht zu Kritiken am Governance-Begriff. Dies umfasst sowohl auf methodisch-konzeptionelle Probleme als auch „blinde Flecken“ im Governance-Diskurs. Vor diesem Hintergrund erfolgt eine eigene Definition von Regional Governance: Als Governance werden Strukturen und Prozesse zur absichtsvollen Regelung kollektiver gesellschaftlicher Sachverhalte beschrieben, in denen typischerweise Akteur*innen aus Staat, Wirtschaft und Zivilgesellschaft zusammenwirken. Im raumwissenschaftlichen Diskurs hat sich der Begriff Regional Governance fest etabliert. Die Beleuchtung der Wirkungszusammenhänge von Regional Governance zeigt, dass einem umfassenden Wirkungsmodell von Governance ein Art Meta-Theorie zugrunde gelegt werden müsste, was aber an der Überkomplexität scheitert. Es zeigt sich eine doppelte Komplexität: es gilt sowohl die Wirkungszusammenhänge der Governance-Arrangements selbst als auch der Regionalentwicklung insgesamt zu betrachten. Zudem sind charakteristische Phasen von Governance-Prozessen zu beachten. Als eine weitere Strukturierungshilfe der Wirkungszusammenhänge werden Erfolgsfaktoren dargelegt. Als Synthese der bisher praktizierten Ansätze und den in dieser Arbeit gewonnenen Erkenntnissen erfolgen Vorschläge für Kategorisierungen und Indikatoren zur Analyse von Regional Governance. Dazu werden bisher in der Praxis angewandte Untersuchungsdesigns und das dabei genutzte Methodenspektrum erläutert, wobei der Akteurs Zentrierte Institutionalismus eine prominente Rolle spielt. Abschließend werden offene Fragen der Regional-Governance-Forschung thematisiert.
Pollermann, Kim;2021
Type: Graue Literatur; Non-commercial literature;
Availability: Link Link Link


2. Fostering (supra-)regional cooperation through LEADER/CLLD
Fynn, Lynn-Livia; Pollermann, Kim;2023
Type: Conference Paper;
Availability:

3. Participation in rural development : the view of non-participants
abstractTo address the challenges in rural areas the support for rural development with participatory approaches has a long tradition in EU funding programmes. One corresponding instrument is LEADER, which is a place-based, participatory approach to bring together public, private and civil society organisations. Within LEADER the different stakeholders come together in a Local Action Group (LAG) as a type of a public-private partnership. Those groups collaborate on the basis of an integrated local development strategy (LDS) and administer own budgets to support projects. Although there are usually broad participation opportunities, some observations in literature mention problems like that only the “usual suspects” (age over 40, higher education, male) get involved in such participations. It is a well established instrument to ask the participants of such processes about their view of the cooperation within their LEADER decision making body to examine their satisfaction with decision making procedures or their estimations about the output quality. But for some research questions an external view would be more appropriate. Thus, this contribution brings into focus the estimations of non-participants to examine their opinions about possibilities for participation or the legitimacy of decision-making within LEADER-processes. To collect this information an online-survey is used. Therefore, in eight LEADER-Regions about 50-100 non-participants (per region) got e-mail invitations for this survey in four different federal states in Germany. The “non-participants” were defined as persons who are neither members of the decision making body nor beneficiaries of the LEADER-projects. Respondents come from municipalities as well as from different associations of the civil society. This presentation contains preliminary results concerning the external views of the work of LEADER to gain insights about the possibilities of participation and possible obstacles to participate.
Pollermann, Kim;2019
Type: Konferenzschrift; Graue Literatur; Non-commercial literature;
Availability: Link
4. Gender representation and related effects in planning for rural development
Pollermann, Kim; Fynn, Lynn-Livia;2022
Type: Conference Paper;
Availability:

5. Der ELER in der gemeinsamen Agrarpolitik nach 2020 : wie bewerten EvaluatorInnen die europäischen Verordnungsentwürfe?
abstractAuf der Grundlage langjähriger Evaluierungserfahrung werden die von der Europäischen Kommission (EU-KOM) im Juni 2018 vorgelegten Verordnungsentwürfe zur Gemeinsamen Agrarpolitik (GAP) nach 2020 in Bezug auf den Europäischen Landwirtschaftsfonds für die Entwicklung des ländlichen Raums (ELER) einer Bewertung unterzogen. Lassen die Verordnungsentwürfe im Vergleich zur laufenden Förderperiode potenzielle Verbesserungen im Umsetzungsregime und eine stärkere Fokussierung auf effektiven Ressourcen- und Tierschutz sowie Impulse für die ländliche Entwicklung erwarten? Unser vorläufiges Fazit fällt ambivalent aus. Die neue Rollenverteilung zwischen EU und Mitgliedstaaten eröffnet Chancen. So wird letzteren mehr Spielraum, aber auch Verantwortung in der Gestaltung ihrer Programme in der Form nationaler GAPStrategiepläne und ihrer Umsetzungssysteme zugewiesen. Die Regelungen für den aufzustellenden GAP-Strategieplan auf Mitgliedstaatsebene berücksichtigen aber die spezifische Situation föderaler Staaten unzureichend. Auch die stärkere Ergebnisorientierung bleibt ein eher inhaltsleeres Schlagwort. Im Kern wird das bestehende Monitoringsystem fortgeschrieben. Es ist aber als Grundlage des jährlichen Leistungsabschlusses zukünftig mit erhöhten Anforderungen an die Datenqualität und Sanktionen verbunden. Erhebliche Investitionen z. B. in IT-Systeme sind erforderlich, die eine "Entlastungsrendite" der Verwaltung durch angemessenere Verwaltungs- und Kontrollsysteme schmälern. Inhaltlich setzt der GAP-Strategieplan für den ELER für zentrale Zukunftsthemen keine neuen Impulse und Anforderungen. Es liegt bei den Mitgliedstaaten, wie ambitioniert sie ihren Strategieplan ausgestalten. Durch die Verknüpfung mit Sanktionen kann der Leistungsrahmen entgegen seiner Zielsetzung hierfür eine eher kontraproduktive Wirkung entfalten.
Fährmann, Barbara; Grajewski, Regina; Bergschmidt, Angela; Fengler, Birgit; Franz, Kristin; Pollermann, Kim; Raue, Petra; Roggendorf, Wolfgang; Sander, Achim;2018
Type: Graue Literatur; Non-commercial literature; Arbeitspapier; Working Paper;
Availability: Link Link Link Link

6. Participants in participative processes : who they are and what they think about participation : Regional Studies Association: Annual Conference 2018: A World of Flows - Labour Mobility, Capital and Knowledge in an Age of Global Reversal and Regional Revival : H. Regional development policy - (presentation on 05/06/2018)
abstractOne well established instrument of regional development policy for rural areas is the LEADER-approach, which was started more than 25 years ago. Whereby the representation is often discussed, in evaluations/research projects the participants themselves are less often asked than LAG-managers / Chairpersons. However, different points of view from different types of actors could give insights about the functionality and results of this participative approach. The question for the presentation is: who are the participants (related to gender and age) and what do they think about participation.
Pollermann, Kim;2018
Type: Graue Literatur; Non-commercial literature;
Availability: Link
7. Governance of policy at a local level LEADER programs analysis
abstractThis report is the final deliverable of TRUSTEE task 3.3. It present the research protocol, the methodology used and most of results. LEADER is qualified as down-up approach combining EU policy framework and local strategy. The implementation is quite heterogeneous dependend on institutional factors and political choices at national level, structural characteristics and socio-political local factors. Our findings highlight the diversity of LEADER implementations in the three countries under study (France, Germany, Italy) and the influence of institutional factors. The design of the programs influence, for example, via the setting of funding conditions or demands on institutional settings at the local level, the extent to which local actors from different spheres get involved in local development via LEADER.
Berriet-Solliec, Marielle; Laidin, Catherine; Lepicier, Denis; Pham, Hai Vu; Pollermann, Kim; Raue, Petra; Schnaut, Gitta;2018
Type: Graue Literatur; Non-commercial literature;
Availability: Link
8. Place-based and participative approaches: reflections for policy design in rural development
Pollermann, Kim; Fynn, Lynn-Livia;2021
Type: Conference Paper;
Availability:


9. What are favouring conditions for the implementation of innovative projects in Community-Led Local Development (CLLD) approaches?
Pollermann, Kim; Fynn, Lynn-Livia; Schwarze, Stefan;2021
Type: Conference Paper;
Availability:

10. Performance of LEADER – explanatory variables for outputs of a place-based and participative approach
Pollermann, Kim; Fynn, Lynn-Livia;2021
Type: Conference Paper;
Availability:
